✕ Stäng

Nedstämdhet och depression

Alla människor känner sig ibland nedstämda. Det är om nedstämdheten har pågått i mer än två veckor som det går över till att bli en depression.

NedstämdhetSymptom

Vanliga symptom för depression är:

  • Meningslöshet
  • Saker du förut tyckte om är inte längre roliga
  • Du har svårt att sköta skola/jobb
  • Du har svårt att komma upp ur sängen
  • Sorg
  • Ångest
  • Självkritik
  • Energibrist
  • Du äter för lite eller för mycket
  • Du har självmordstankar eller tänker på döden

Ångest och oro

Ångest och oro är något som alla människor har och känner. Detta är inget farligt. Däremot kan det vara obehagligt, speciellt om ångesten leder till en panikångestattack.

Ångesten kan öka i en depression och komma oftare eller med större kraft. Ångest och depression går ofta hand i hand. Men det finns bra behandling mot ångest precis som det finns bra behandling mot depression.

Alla kan bli deprimerade

Alla människor kan drabbas av livskriser och bli deprimerade – speciellt i övergångsperioder. Övergångsperioder kan vara när du går från barndomen till tonåren, från tonåren till vuxenlivet, vid klimakteriet eller vid en skilsmässa.

Det är också normalt att känna sig nedstämd kortare perioder i livet. Men om du är nedstämd en längre period kan det vara ett symptom på depression.

Om du är deprimerad finns det hjälp att få och de flesta blir friska. Depression behandlas med terapi och/eller medicin. 

Egenvård vid depression

Det går att komma ur en mildare depression själv, men är den värre än så behöver du förmodligen hjälp. Även fast du får professionell hjälp eller inte finns det dock vissa saker du behöver göra för att komma ur depressionen.

En viktig sak är att aktivera sig. Försök att engagera dig i intressen som du tyckte om att göra innan du blev deprimerad. Det kan kännas som om det enda du vill är att lägga dig under ditt täcke i din säng och försvinna men detta beteende är ett flyktbeteende och gör bara att du hamnar djupare i din depression och får svårare att ta dig ur den.

Försök att umgås med människor, människor som ger dig energi och som du mår bra av. Sov tillräckligt, ät bra mat, träna och se till att fylla dina dagar med någonting. Det kan också vara bra att hålla dig borta från alkohol då alkohol kan göra dig mer nedstämd i längden.

Hjälp någon som är nedstämd

Det är svårt att hjälpa någon som är deprimerad då denna ofta har en tendens att dra sig undan.

Det du kan göra är att visa att du finns där. Hör av dig. Lyssna.

Försök att få denna person att komma ut från sitt hem. Hitta på något tillsammans. Depressionen förlängs nämligen ju mer personen isolerar sig och stannar hemma. Det är även viktigt med social kontakt även fast den som är deprimerad inte alls känner att hen vill/orkar göra någonting.

Få även din närstående att söka hjälp. Det finns bra behandlingar och medicin mot depression. Påminn hen om att livet blir bättre.

Senaste Nytt